fbpx
Jesteśmy dla Ciebie
Pon - Sob 8:30 - 19:00
+48 537 017 211
tło
przycięte tło
+48 537 017 211
kropki czarne

Zajęcia z programowania dla dzieci - czy to dobry pomysł?

Nie da się ukryć, że otaczający nas świat jest pełen urządzeń elektronicznych, których centrum zarządzania osadzone jest w jakiegoś rodzaju chipie elektronicznym, bardziej czy mniej rozbudowywany. Obecnie te najprostsze urządzania mają w sobie chipy, które przewyższają mocą obliczeniową pierwsze komputery sprzed dziesiątków lat. Zatem każdy z nas na co dzień ma do czynienia z jakimś komputerem. Nasze dzieci także, czy chcemy tego czy nie, praktycznie codziennie spotykają się z komputerami w różnej postaci. Nasza przyszłość nierozłącznie jest związana z komputerami w różnych konfiguracjach i nasze dzieci wcześniej czy później będą musiały się z nimi zetknąć i zaprzyjaźnić.
Kilka dni temu dowiedziałem się, że w Centrum Naukowym Kopernik w Warszawie wystawiono robota, który wyposażony w sztuczną inteligencję nie tylko wyglądał jak człowiek (Mikołaj Kopernik), to jeszcze odpowiadał na zadane pytania, w sposób logiczny posługując się wiedzą niedostępną dla niejednego człowieka. Ani bez komputerów, ani przez osoby, które je programują nie byłoby to możliwe.

Zatem powstaje pytanie, kiedy nasze dzieci powinny rozpocząć swoją przygodę z komputerami?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o wiek, od którego dzieci powinny zacząć uczyć się korzystać z komputerów, ponieważ każde dziecko jest inne i ma swoje indywidualne potrzeby, zdolności i tempo rozwoju. Jednak zazwyczaj dzieci zaczynają interesować się technologią już w młodym wieku, a wiele szkół oferuje zajęcia z informatyki już od najmłodszych klas.

Ogólnie można powiedzieć, że korzystanie z komputera może być pozytywnym doświadczeniem dla dzieci, jeśli jest to odpowiednio monitorowane przez rodziców i opiekunów. Warto pamiętać, że nie chodzi tylko o to, aby dziecko umiało posługiwać się komputerem, ale również o to, aby uczyć go, jak korzystać z technologii w sposób odpowiedzialny i bezpieczny.

Warto również zwrócić uwagę na to, że dzieci powinny spędzać czas na różnych aktywnościach, a nie tylko przed ekranem komputera. Dlatego dobrze jest zapewnić im równowagę między czasem spędzonym przed komputerem a innymi aktywnościami, takimi jak zabawa na świeżym powietrzu, sport czy czytanie książek.

Czy dzieci w wieku 6 lat są gotowe do korzystania z komputera?

Dzieci w wieku 6 lat zazwyczaj są gotowe do korzystania z komputera pod warunkiem, że są pod nadzorem dorosłych, którzy mogą pomóc im w korzystaniu z urządzenia oraz zapewnić odpowiednie zasoby i oprogramowanie. Jednak przed rozpoczęciem korzystania z komputera, warto zastanowić się, czy dziecko jest na to gotowe i czy będzie to dla niego pozytywne doświadczenie.

Korzystanie z komputera może dla dziecka być korzystne, jeśli jest to umiejętność, która mu się przyda, na przykład do nauki, rozwoju umiejętności matematycznych czy kreatywnych. Jednak, jeśli korzystanie z komputera ma zastąpić inne formy aktywności, takie jak zabawa na świeżym powietrzu, czytanie książek, to warto zastanowić się nad tym, czy to jest właściwe podejście.

Niezależnie od wieku dziecka, ważne jest, aby rodzice i opiekunowie monitorowali czas spędzany przez nie na komputerze oraz zadbanie o to, aby korzystanie z technologii było odpowiedzialne, bezpieczne i pozytywne.

W jaki sposób komputer może być wykorzystany przez 7-letnie dzieci?

Komputer może być użytecznym narzędziem dla 6-letnich dzieci, które dopiero zaczynają swoją edukację i chcą rozwijać swoje umiejętności. Oto kilka przykładów, w jaki sposób komputer może być wykorzystany przez 6-letnie dzieci:

  1. Nauka czytania i pisania – na komputerze można znaleźć różnego rodzaju programy edukacyjne, gry i ćwiczenia, które pomogą dziecku w nauce czytania i pisania. Można też wykorzystać programy do nauki pisania na klawiaturze.
  2. Matematyka i nauka – istnieje wiele programów i gier edukacyjnych, które pomagają w nauce matematyki i nauk ścisłych. Dziecko może na przykład nauczyć się dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia, a także poznawać podstawowe pojęcia z dziedziny naukowych.
  3. Kreatywność – na komputerze można znaleźć różnego rodzaju programy do rysowania, tworzenia muzyki, tworzenia animacji, a nawet programowanie prostych gier. Dziecko może wykorzystać swoją wyobraźnię i kreatywność, aby stworzyć coś nowego i interesującego.
  4. Rozrywka – oczywiście komputer może też służyć jako narzędzie do zabawy i rozrywki. Dziecko może grać w różne gry, obejrzeć filmy i bajki, czy słuchać muzyki.

Czy 6-letnie dziecko jest gotowe na zajęcia programowania?

Na to pytanie podobnie jak na to powyżej o rozpoczęcie przygody z komputerem nie da się tak wprost odpowiedzieć, ponieważ każde dziecko rozwija się w innym tempie i ma swoje indywidualne potrzeby i zdolności.

Programowanie w Matplanecie rozpoczynamy właśnie już z dziećmi 6-letnimi, bo wiemy, że to ma sens. Takie dzieci są gotowe na te zajęcia, a one oczywiście dostosowane są do wieku i umiejętności dzieci w tym wieku.

Szczególnie jeśli dziecko wykazuje szczególne zainteresowanie programowaniem i matematyką, to można rozważyć zajęcia w tej dziedzinie, ale zazwyczaj na początku w formie zabawy, opierającej się na podstawach logiki i myślenia przestrzennego. W takim przypadku nie ma na co czekać, a na takie zajęci zapisać.

Co ciekawe, córka moich przyjaciół do tej pory mile wspomina zajęcia z programowania w Matplnecie, choć nie umiała obsługiwać myszki na tym etapie, a i na zajęcia już dawno nie chodzi, ze względu na ich przeprowadzkę za granice. Zatem te zajęcia są na tyle ciekawe, że dziecko nie musi przejawić wyjątkowych zdolności, aby cieszyć się dobrą i pożyteczną zabawą.

Ważne jest, aby w każdej dziedzinie, w tym również w programowaniu, umiejętności były rozwijane w sposób odpowiedni do wieku dziecka, a nauka odbywała się w sposób pozytywny i przyjazny dla dziecka.

Jak uczymy programowania w Matplanetcie?

W naszej pracy opieramy się na znanej z lekcji matematyki koncepcji kół matematycznych – odpowiednio zaadaptowanej z lekcji programowania. Na zajęciach realizujemy projekty w całości oparte na autorskim programie nauczania opracowanym przez naszych programistów. Uczymy zasad programowania, uczenia się i tworzenia algorytmów. Na naszych kursach dzieci mają styczność z wieloma popularnymi i szeroko stosowanymi narzędziami oraz językami programowania – zarówno środowiskami edukacyjnymi (takimi jak Scratch, Kodu Game Lab, Microsoft Small Basic czy Minecraft Education Edition), jak i językami profesjonalnymi – Python, Java, JavaScript, Visual Basic.NET lub C# (w Unity).

Język programowania to tylko narzędzie pracy dla programistów. Nasi kursanci uczą się wielu języków, aby móc czerpać z uniwersalność programowania i móc programować w przyszłości, bez względu na to, jakim językiem będą musieli się posługiwać.

Programowanie komputerowe jest również wynikiem uczenia się. Programy komputerowe muszą mieć określoną składnię — jeśli jej nie użyjesz, nie uzyskasz pożądanego efektu, więc musi być ona spójna. To uczy cierpliwość, bo kiedy popełnisz błąd – musisz skrupulatnie przeanalizować kod i znaleźć to, co zostało błędnie wprowadzone.

Zajęcia Matplanety z programowania nie są przeznaczone dla dzieci ze specjalnymi umiejętnościami obsługi komputera. Są dla wszystkich – tak jak nauka języka angielskiego jest dla wszystkich. Ponieważ wszystko, czego uczymy, to jak rozmawiać z komputerem – uczymy się nowego języka.

Kiedy zatem najlepiej rozpocząć naukę programowania?

 My sugerujemy, żeby od 6 roku życia, ale nie jest powiedziane, że tak musi być. Warto się upewnić, że dziecko jest gotowe. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które mogą pomóc w wyborze odpowiedniego momentu na rozpoczęcie nauki programowania:

  1. Gotowość dziecka – najważniejszym czynnikiem jest gotowość dziecka. Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne i ma swoje tempo rozwoju. Dlatego warto obserwować, czy dziecko wykazuje zainteresowanie programowaniem i czy posiada umiejętności analityczne potrzebne do rozwiązywania problemów, czy naturalnie chce na takie zajęcia chodzić.
  2. Wiek – nauka programowania może zacząć się już w wieku przedszkolnym, dzięki dostępnym na rynku narzędziom edukacyjnym, które uczą programowania poprzez zabawę. Jednakże, w wieku szkolnym, dziecko może bardziej świadomie podejść do nauki programowania i z większym zainteresowaniem przyswajać wiedzę. W Matplanecie program rusza od 6 roku życia.
  3. Dostępność narzędzi edukacyjnych – ważne jest, aby nauczanie programowania odbywało się przy użyciu odpowiednich narzędzi edukacyjnych, które są dostosowane do wieku i umiejętności dziecka. Matplaneta takie narzędzia ma, ma też wykształconych w tym celu trenerów. Powierzając nam edukacje programistyczną Waszych dzieci macie pewność, że będzie ona dobrze zrobiona.
  4. Zainteresowania dziecka – należy zwrócić uwagę na zainteresowania dziecka i dobrać odpowiedni rodzaj programowania, na przykład: tworzenie gier, robotyki, czy też programowanie aplikacji mobilnych. Niemniej nie zalecam robienia to na swoją rękę, lepiej powierzyć to specjalistom z Matplanety.

Warto zaznaczyć, że nauka programowania to długi proces, a każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Dlatego warto podejść do tego tematu z cierpliwością i uważnie obserwować dziecko, aby dostosować metody nauczania do jego potrzeb i umiejętności. To tak ja, jak z nauka każdego innego języka obcego, trzeba cierpliwości i nie można się spodziewać, że wyniki będą od razu.